Reis naar het noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nicky en Karlijn - WaarBenJij.nu Reis naar het noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nicky en Karlijn - WaarBenJij.nu

Reis naar het noorden

Blijf op de hoogte en volg Nicky en Karlijn

04 Maart 2014 | Thailand, Chiang Mai

Ko Samui, oh ja dat hebben we ook nog gedaan. Was onze gedachte bij het schrijven van dit verhaal.
Het lijkt al weer een eeuwigheid geleden. We werden die dag om 5:00 ‘s ochtends wakker en om stipt 6:00 kwam ons busje voor rijden. Om na een overstap van een grote bus in Don Sak aan te komen, dit is de haven nog op het vaste land. Hier zijn we overgestapt op een catamaran. Na een wat hevige zee aangekomen op de Boulevard van Ko Samui. Hier werden we nog even verrast met een lijk wat al 5 dagen in het wat had gelegen en hier geen CSI praktijken want er stonden meer toeristen en thaien te fotograferen dan politie.
Eenmaal aangekomen bij ons hostel of beter gezegd ons fantastische resort aan het strand, hoorden we toch een leuk geluid, ‘pruttel pruttel klik klik pruttel klik maal maal’, hé versgemalen koffie! Dat was lang geleden. We hebben hier eenrima ‘huisje’ alleen geen airco maar een fan. Dus zweten geblazen. Die avond wat rond gekeken in de omgeving en wat gedronken.
De volgende dag werden we om half 9 opgehaald voor een tour. Met deze tour gingen we eigenlijk alle bezienswaardigheden zien van heel Ko Samui. Eerst naar de Chinese lady monk, de big Boeddha temple en later een olifanten show/monkey show en thaibox demonstratie. Toen zijn we doorgereden naar een kokosplantage, erg leuk om te zien. Daarna werd het pas echt leuk. Achterin de Jeep riemen vast en de berg op. Zo wat gaat dat hard zeg! Eenmaal boven op de berg nog een Boeddha gezien en lekker geluncht. Als laatste gingen we nog naar de grandmother en father rock. De grandmother konden we niet goed zien door het hoge water maar de grandfather zagen we in ochtend glorie tussen de rotsen staan. Dat bleek vlak bij ons hostel te zijn dus zijn we terug gelopen. ‘s Avonds was er een bbq en live muziek op ons ressort dus daar hebben we gelijk maar gebruik van gemaakt.

Donderdag nog even een lekker stranddagje gehad, hadden we wel verdiend dachten we zo.
Vrijdag zijn we ‘s middags opgehaald om weer met de boot terug te gaan naar het vaste land en daarna naar Suratthani te gaan. Hier bleven we 1 nachtje slapen bij een heel lief vrouwtje die 2 kamers verhuurde om de volgende dag de nachttrein te nemen naar Bangkok.
Gelukkig hadden we deze keer wel een slaapplek in de trein. Dit was maar goed ook want we zouden de trein om 20:14 nemen maar deze had toen we op het station aankwamen 100 min vertraging! Dit was uiteraard nog later geworden dus we zaten pas om 22:30 in de trein. Dus 300 kaart spelletjes verder konden we eindelijk gaan. We hadden beide een boven bed. Nog twee afleveringen van Friends gekeken en daarna lekker gaan slapen.
De volgende ochtend kwamen we weer aan Bangkok. Wat lekker, het voelde als thuis komen. Je weet waar alles zit en hoe alles werkt. We hadden hetzelfde hostel geboekt als onze eerste nachten dus we waren er zo. In Bangkok wat inkopen gedaan en ‘s avonds wat gedronken op ons dakterras. De volgende dag wat gerommeld om weer in een nachttrein te stappen. Dit keer naar Chang Mai. Weer een nieuw avontuur.

Deze trein ging wel op tijd dus na wat uurtjes gezeten te hebben werden onze bedjes opgemaakt en konden we weer heerlijk slapen in de trein. We werden beide om half 9 pas wakker. Om 10:00 kwamen we in Chang Mai aan (toch nog 15 uur in de trein gezeten). Daar een tuktuk gezocht die ons naar het hostel kon brengen. We hadden weer goed geboekt want het bleek een mooi en leuk plekje te zijn net buiten het centrum voor de rust maar alle gezellige dingen zijn wel op loopafstand.
S’avonds hebben we een giga local market bezocht. Om later op die avond de verjaardag van Nicky te vieren met een biertje.
De volgende dag werden we weer vroeg opgehaald want we gingen op Olifanten excursie. Nadat we ons blauwe pakkie, dat we hadden gekrege,n aan hadden getrokken kregen we training hoe we met de olifanten om moesten gaan en wat we tegen ze moesten zeggen om ze te besturen. Zo is ‘Pai’ bijvoorbeeld ‘lopen’ en ‘Maplong’ ‘liggen’. Na dat we ze nog wat bananen hadden gevoerd om vrienden met ze te worden en een oefenrondje op een grote en kleine hebben gedaan, gingen ook wij lekker lunchen. Na de lunch kregen we een grote olifant toegewezen waar we met ze 2en op moesten. Wij hadden een moeder olifant die een kleintje bij zich had. Heel leuk!
Na een tocht op de olifant (zonder zadel) mochten we er weer af en gingen we naar de rivier. Daar mochten we ze wassen met borstels en emmertjes water. Wat gaaf! En dat alles op mijn verjaardag.
’s Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest bij een restaurantje hier vlak bij naast de Ping rivier. Leuk plekje en ook hier hadden we live muziek.

De volgende dag, klaar voor vertrek, bleek Karlijn haar shampoo fles geknapt te zijn in haar tas. Na wat flink schoonmaak werk zijn we het centrum ingetrokken om nog wat tempels te bekijken. Na een goede 4 uur wandelen toch maar wat wezen lunchen met de voetjes omhoog. Thuis even opgefrist en ja hoor Karlijn had nog een verrassing voor mijn verjaardag. Om 18:00 had ze een Thaise massage voor ons beide geboekt. Heel leuk om mee te maken maar echt ontspannend is het niet, maar we leven nog.

Die avond zijn we nog naar de bekende Saturday night market geweest. Wat verkopen ze hier een hoop, maar wat een troep. Ze maken alles zelf maar je hebt er echt niets aan. Het lijkt wel een rommelmarkt. We leuk om gezien te hebben.

2 Maart werden we om 9:00 opgehaald, we gingen koken! Echt super leuk om zo’n cursus te volgen. ‘S ochtends ga je eerst met ze alle (groepjes van 8) naar de markt. Hier krijg je les over de lokale producten en ga je inkopen doen. Om weer bij de thuisbasis klaar te maken. Er waren 6 verschillende categorieën waar je dan uit 3 gerechten kon kiezen dus bijvoorbeeld had je een stir-fried, dessert en een curry als categorie. We hadden nog een Nederlandse vrouw ontmoet die al 6 jaar in Hong Kong woont en een eigen bedrijf heeft. Ze zei dat we langs konden komen als we er zijn. Dus wie weet!
‘S avonds zijn we naar de Sunday night market geweest, net zo iets als de Saturday night market alleen dan 10 x zo groot. De hoofdweg van de stad is gewoon compleet afgesloten en de hele omgeving staat daar spullen te verkopen. Leuk om gezien te hebben.

De volgende dag werden we om 10:00 opgehaald. We gingen die dag ‘Ziplinen’ (van een platform dat in een boom is vast gemaakt via een kabel waar je jezelf aan vast klikt naar een ander platform in de boom). Wat was dit gaaf, eng en mooi! Totaal hadden we 48 platforms en de langste zipline was 900 meter over een gigantische vallei. Al met al een vermoeiende maar leuke dag.

Vandaag hebben we weer onze tassen op orde gemaakt, gewassen en de noodzakelijke dingen gedaan. Want vandaag is onze laatste dag in Chiang Mai. Morgen worden we om 10:00 opgehaald bij ons hostel en gaan we naar Chiang Rai (grens plaatsje van Thailand/Laos). Hier slapen we 1 nachtje om de volgende dag op de ‘slow boat’ de Mekong rivier af te varen in 2 dagen. Na die 2 dagen komen we aan in Luang Prabang (Laos). Hier verblijven we dan waarschijnlijk 4 nachten.

We hebben weer wat foto’s toegevoegd in ons Album.
Hierbij de nieuwe link om de foto’s te bekijken:

Groetjes Humpie en Dumpie.

• 04 Maart 2014 - 12:30

Jessemy:

Maar een paar woorden: onwijs super cool en gaaf! Geniet! X

• 04 Maart 2014 - 13:23

Opa En Toos:

Jéétje Karlijn en Nicky: wat een GEWELDIGE reis tot nu toe! Wat een grandioze belevenissen allemaal!
    Dank voor het leuke verslag, de foto's gaan we nog kijken.. Geniet lekker verder! xxx

• 04 Maart 2014 - 15:16

Jan-Willem:

PFFFF, Super vet allemaal!!!

• 05 Maart 2014 - 03:04

Bart:

Erg herkenbaar allemaal, top dat jullie dit allemaal meemaken. Wij kijken uit jullie eind Juni in China te ontmoeten. Geniet!

• 05 Maart 2014 - 04:44

Elvire:

Leuk om te lezen, jullie lange verhaal! En hele leuke foto's!

• 05 Maart 2014 - 06:54

Inge:

Wat gaaf wat jullie allemaal aan het doen zijn!!!! Zorg je er wel voor dat je nog genoeg geld overhoudt om in juni en juli ook nog leuke dingen te doen? Geniet maar van elk moment!!! Dikke knuffel

• 05 Maart 2014 - 18:15

Marjanne:

Wat een verhaal weer! En de foto's spreken voor zich...
    Grote glimlach op jullie gezichten! Dat snap ik best...
    Heel veel plezier samen, geniet ervan Kusss

• 05 Maart 2014 - 19:57

Rob:

Ik ben al aan het sparen !

• 05 Maart 2014 - 22:30

Tante Jose:

Hoi kinders
    Ik vind jullie reisverslagen heel leuk en geweldig om te lezen.
    Ook de foto's zijn schitterend.
    Als ik ouder ben en misschien met pensioen dan ga ik aan Ome Joop vragen of hij mee wil zo'n reis te maken.
    Maar je weet het Ome Joop is al met pensioen maar te druk met werken om lange reizen te maken.
    Zijn wij 5 dagen weg dan wil hij al weer naar huis.

Geniet verder en we lezen het volgende gedeelte weer.

Groetjes
    Tante Jose

• 06 Maart 2014 - 16:27

Dorien:

Het zal weer supersaai zijn in Nederland (als jullie ooit weer naar huis gaan), hier geen olifanten, lange treinreizen, nieuwe ontdekkingen en afzien in de hitte.
    Kortom, ga zo door!

• 06 Maart 2014 - 19:19

Oma En Opa:

Schitterend verhaal!!!
    We hebben er van genoten!
    Alleen al die olifanten was al lachen.
    Dat ze Karlijn een kusje geven kan ik me nog voorstellen.
    maar bij jou Nicky had hij z'n bril niet op.
    Veel plezier hoor en bedankt voor de schitterende foto's
    Liefs
    Oma en Opa