Laos part 2 en Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nicky en Karlijn - WaarBenJij.nu Laos part 2 en Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nicky en Karlijn - WaarBenJij.nu

Laos part 2 en Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Nicky en Karlijn

13 April 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Sawasdee (spreek uit als: sawaadie)zo zeggen ze hallo in Laos,

4000 islands, daar waren we gebleven. Wij hebben het eiland Don Khon(e) bezocht. Een eilandje dat onder Don Det ligt. Het eiland waar wij voor hebben gekozen is iets rustiger dan het party eiland Don Det. Toch maakt het er niet minder gezellig op. Tot zover de intro. We zijn ’s ochtends met de bus vertrokken van Pakse naar Don Khone, we moesten vroeg op want we werden vroeg opgehaald. Uiteindelijk na een kleine bus, grotere bus en nog een bootje. Ons bungalowtje snel gevonden. Prachtig mooi. Houten huisje met een veranda en een hangmat en uitkijkend over de Mekong rivier. Die dag nog wat bijgeslapen, geluncht en ’s avonds een biertje gekocht om deze op onze veranda met een aardige buurman op te drinken. Wel vroeg de eigenaar van de winkel of we onze flesjes de volgende dag weer wilden inleveren want anders was ze kratje niet compleet meer, het is en blijft Laos..

Die nacht hebben we onze eerste regenbui gehad in de tijd dat we reizen. Gelukkig was het ’s ochtends weer droog en dus gingen we fietsen huren om het eiland te verkennen. Over heel wat hobbels en smalle weggentjes uiteindelijk heel het eiland rond gefietst. Op het eiland was nog een waterval te zien.
De volgende morgen hebben we een kayaking tour gedaan. ‘s Ochtends nadat we erachter kwamen dat ze onze reservering niet had doorgegeven, gevraagd of het nog lukte en uiteindelijk is alles goed gekomen. Wat een tocht. Eerst een stuk gekayakt, toen we aan de kant waren een half uur gelopen naar een waterval. Leuk om te zien. Nog een Belg ontmoet waar we die dag mee optrokken. Bij de stop mochten we wat zwemmen in een stroom versnelling en hebben we lekker geluncht. Na nog heel wat uurtjes kayakken zijn we vlak bij de grens van Cambodja aangekomen. Hier bleven we in het water drijven om Aziatische dolfijnen te zien en gelukkig na heel lang wachten hebben we er 2 gezien. Daarna zijn we opgehaald om naar de grootste waterval van Zuid-Oost-Azië te gaan. Wat indrukwekkend!

De volgende dag weer vroeg opgehaald. Die dag gingen we naar Cambodja. Wat een gedoe allemaal. Visa papieren invullen, wachten, wachten en nog meer wachten. Uiteindelijk was het 11:00 uur en daar was onze bus. Bij de grens was alles wel snel geregeld en een echte paspoort controle is er niet eens uitgevoerd. Na heel wat hobbels, motorpech en nog meer vertragingen zijn we om 22:30 pas aangekomen in Phnom Penh. Al was onze oorsprokelijke aankomst tijd 19:00. Ook bleek dat wij er goed aan hadden gedaan om eerst naar Phnom Penh te reizen en niet gelijk door te reizen naar Siem Reap. Er waren wat mensen die om 22:30 nog minimaal 5 uur in de bus moesten zitten om aan te komen in Siem Reap. Terwijl onze wekker die dag ook al om 06:30 ging, dus we waren blij dat we bij ons hostel aan waren gekomen.

De volgende dag gelijk de stad ingedoken om allerlei tempels en gebouwen te zien. ( Wat Phnom, Central Market, Royal Palace en Silver Pagoda). Na al die hitte en inspanning voelde Nicky zich niet goed. Waarschijnlijk ook in combinatie met de Malaria pillen. Die avond en volgende dag een goede dag rust gehouden.

De dag erna toch maar weer de hort op. We zijn die dag begonnen met de Killing Fields. We kregen een audio-set op zodat we de verhalen die in dit ‘’concentratiekamp’’ zijn gebeurt konden horen. Massamoorden, kinderen waarvan hun schedels in werden geslagen tegen bomen en nog veel meer gruwelijke dingen. Na deze indrukwekkende ochtend zijn we naar Prison s21 geweest. Hier werden alle mensen opgesloten die tegen de grote leider was (Pol Pot). Hier zagen we foto’s van alle duizenden mensen die ook hier zijn gemarteld en vermoord. Van alle mensen die hier naar toe zijn gebracht hebben er maar 7 mensen deze gevangenis overleefd.

De volgende dag weer met de bus verder dit keer naar Siem Reap. De stad die bij 1 van de 7 wereldwonderen ligt, Angkor Wat. Na dit keer een bus rit van 7 uur in een hele comfortabele bus met brede stoelen, lunch en een verfrissend doekje. Toch iets frisser aangekomen in Siem Reap. Die dag even de buurt ontdekt en wat gerommeld. Die avond vroeg naar bed want de volgende dag werd een drukke dag. ’s Ochtends om 9 uur werden we opgehaald door onze tuk-tuk chauffeur die ons de aankomende dagen zal rond rijden. Na 5 x vragen bleek hij geen Noël, geen Niël en ook geen Niel te heten maar Nol. Een hele aardige vent die altijd lacht en een koelboxje bij zich heeft met heerlijk verfrissend koud water.
Nadat we kaartjes hadden gekocht met onze foto erop, was onze eerste stop Angkor Wat. Wat een prachtige tempel! Na hier meer dan 2 uur rondgelopen te hebben zijn we doorgegaan naar Bayon Tempel. Ook heel erg mooi, gelijkwaardig aan Angkor Wat alleen dan met allerlei gezichten in de stenen. Hierna lekker geluncht op aanraden van onze rots in de branding Nol! Hierna nog 2 kleinere tempels gezien en als laatste de tempel waar de film Tomb Raider is opgenomen. Heel leuk en mooi om te zien. Hier groeien allerlei bomen in en door de tempels heen. Een hele drukke en leuke maar vermoeiende dag. Eind van de middag even met de voetjes omhoog gelegen en bijgekomen. Na het eten wat rommelen daarna moe maar voldaan het bed in.

De volgende dag toch maar een rustdag ingepland. Nadat we ontbeten hadden was de stroom uitgevallen (gebeurd regelmatig in Azië) dus toen maar een lekker zwembadje opgezocht om wat verfrissing te vinden. Bij ons in de straat eentje gevonden en lekker een dagje niets gedaan. Die avond hebben we op de locale manier gegourmet. We kregen een groot rond ding waar je in het midden wat kon bakken en rondom het midden dingen kon koken in de bouillon. Erg leuk om te doen en het is zeker wat anders dan gebakken rijst.

De volgende dag heeft onze Nol ons weer opgehaald. Dit keer gingen we naar een Floating Village. Er zijn er meerdere maar volgens de eigenaar van ons hostel was dit een leuke zeker omdat Nol mee ging op de boot om de kapitein (nouja eigenaar van het houtenplanken bootje) aanwijzingen te geven waar we naar toe gingen. Wij waren daar in het droge seizoen dus alle huizen waar we langs voeren waren meters hoger dan ons en stonden op hoge palen. Toen we op het bij gelegen meer kwamen zagen we daar allerlei restaurantjes en huisjes drijven op het meer. Bij 1 van de restaurantjes hadden ze een aantal krokodillen gevangen die ze in het water in een kooi bewaarden. Ook leuk om te zien. We hebben daarna nog bij wat nabijgelegen scholen gekeken. Wat erg leuk is om mee te maken in zo’n arm land. Na nog een bezoek bij de lokale tempel zijn we weer terug gegaan naar ons hostel.

Ja hoor de volgende ochtend stond Nol om 9:00 weer op de stoep, deze keer hadden we de Grand Tour bij de Angkor Wat geboekt. Weer heel wat tempels, trappen en zon gezien. Onder anderen zijn we bij Preah Khan, Ta Som, East Mebon, Pre Rup en Ban Teay Kdei geweest, allemaal prachtig met hun eigen verhaal en gebeurtenissen. Die middag nog even bij gekomen. ’s Avonds heerlijk een pizzaatje gedeeld en een lekker biertje gedronken, de volgende dag zouden we tenslotte pas om 08:30 worden opgehaald om naar Sihanoukville te gaan.
Totdat we bij ons hostel aankwamen en hoorden dat de bus van 09:00 niet gaat en dat we de bus van 06:30 hebben en we om 05:40 worden opgehaald. Dat was niet de bedoeling, nouja we zijn er nu in ieder geval vroeg. Na uren en uren in de bus hebben gezeten kwamen we weer aan in Phnom Penh (alle bussen rijden altijd via de hoofdstad omdat er geen andere wegen zijn). Toen we aankwamen om 14:30 wisten we al dat we het niet zouden redden om, om 17:00 aan te komen in Sihanoukville, zoals ons verteld was. Eenmaal in Phnom Penh kregen we te horen dat onze bus die om 15:00 zou vertrekken niet om 15:00 ging maar om 16:00 en dat de bus rit nog minimaal 5 uur zou duren. Dus samen met 2 andere jongens toch maar wat eten opzoeken. Dit houdt in dat we weer geen fatsoenlijk avond eten hebben omdat we in de bus zitten. Na weer een lange busrit kwamen we om 22:00 aan in Sihanoukville, na een totale bus rit van meer dan 15 uur. We hadden ons hostel gevonden en zijn lekker gaan slapen.

De volgende dag hielden we een regel dag. Dit hield in vliegtickets/visa aanvragen en dergelijke regelen. Die avond hadden we een heerlijk tentje gevonden waar je goedkoop en vooraan op het strand gebarbecued eten kon krijgen wat heerlijk was met zo’n zeewindje.
De volgende morgen moesten we om 07:00 klaar staan met al onze spullen. We gingen 4 nachten naar het paradijs dat Koh Rong Samloem heet. Na een kleine tuk-tuk rit aangekomen bij een haventje wat heel erg smerig was en we konden dus ook nog niet bedenken dat we naar witte stranden en blauw water gingen. Na een boottocht van meer dan 3 uur zagen we inderdaad azuurblauwe bijna doorzichtige water en parelwitte stranden. Na een kleine wandeling aangekomen bij het Huba-Huba (spreek uit als: oeba-oeba, eigenaren zijn Frans). Wat fantastisch mooi, een eigen houten hutje op 4 palen aan het strand en uitkijkend over de zee. Het enige dat we voorlief moesten nemen is dat er geen stromend water is omdat we in het droge seizoen zitten. Dus alle mooie douches konden we niet gebruiken. Het werd back-to-basic, met een schepje uit een emmer jezelf wassen en na elke toilet gebruik water uit een emmer halen om door te spoelen. Maarja het kon de pret niet drukken, het was nog steeds paradijs met even helemaal niets. Geen internet, geen telefoon bereik en dus ook geen stromend water.

Die avond hadden de locale mensen voor ons een buffet gemaakt met allerlei lekkere curry’s en vleesjes (Khmer food). Wat hebben wij genoten. Dit alles hebben we meegemaakt met nog 3 andere meisjes uit Engeland die we op de boot hadden ontmoet en die ook bij Huba-Huba 4 nachten verbleven. Erg gezellig. ’s Avonds ouderwets spelletjes spelen en gezellig wat drinken. De 2de dag hebben we snorkels gehuurd om die middag heel veel mooie en gekleurde visjes te zien. Ook hebben we tussen een school vissen gezwommen. Wat spannend maar geweldig is. Die avond hebben we onze snorkels ook gebruikt om iets vreemds waar te nemen. Een soort van lichtgevend plankton die je ziet als je het water beweegt. Je hoeft te maar een paar stappen het water in te gaan en dan met je handen het water te bewegen. Met snorkel kan je het dan nog beter zien. Heel gaaf!

De dag erna werden we vroeg wakker door de grote klappen onweer, dat is dan toch opeens wel heel erg dichtbij als je in je hutje ligt, gelukkig was het snel weer over. De rest van de dag weer lekker in de zon gelegen en lekker franse Crêpes gegeten. Maar om dit allemaal weer goed te maken zijn we die middag naar de andere kant van de het eiland gelopen. Midden door de jungle. Wat een trip, maar het was het waard. Eenmaal aangekomen aan het andere kant van het eiland lag een nog mooier witter strand. Heerlijk, dus ook maar even het water in gedoken. Eenmaal terug bij onze kant van het eiland genoten van een hele mooie zonsondergang. Uiteraard de volgende dag weer lekker geluierd. Ook hebben we van 1 van de eigenaren een dobbel spel geleerd wat ook erg gezellig was die avond.

De dag was aangebroken, we moesten het paradijs weer verlaten. Na nog wat zonnen, lekker eten, weer terug naar de drukte. Om 18:30 waren we weer terug in Sihanoukville, hier even een frisse douche genomen en weer lekker gebarbecued op het strand.. Daarna hebben we nog afgesproken met de Engelse meiden om gezellig een drankje te doen.
Ook heeft Karlijn op het strand haar benen laten harsen met een touwtje, erg pijnlijk maar het resultaat mag er zijn.

Na een aantal dagen weer de bus genomen naar Phnom Penh. Op de dag dat we de bus zouden nemen naar Phnom Penh zouden we om 8:30 worden opgehaald. Om 09:10 was er echter nog niemand dus hebben we maar even gebeld. Hij zou bellen met de busmaatschappij, afijn om 09:15 werden we door een busje opgehaald. Eenmaal aangekomen bij het busstation werden we gelijk belaagd door andere toeristen die vroegen waar we naar toe gingen. ‘Ja wij naar Phnom Penh’. ‘Oh dus jullie weten niet dat de bus niet rijdt vandaag?’. We keken elkaar aan en dachten oh nee hea.
Wel dus, waarschijnlijk door te weinig mensen. We kregen ons geld terug en mochten gratis met een tuk-tuk chauffeur naar een andere busmaatschappij, daar konden we weer nieuwe kaartjes kopen voor de eerst volgende bus. Die ging dus pas om 12:30, nog meer wachten dus. We hadden ons er bij neergelegd dat we weer laat zouden aankomen in Phnom Penh en dat we geen keus hadden. Nadat we om 12:30 weer bij het busstation zaten met nog vele andere….. je raadt het al. Geen bus. Ja hij komt elk moment hoor, werd er tegen ons gezegd, ja dat kennen we intussen wel. We gaan er maar bij zitten. En opeens was daar toch een bus, om 13:50 reden we weg. Dit werd dus weer een lange dag. Na 5 uur in de bus gezeten te hebben zijn we weer terug in Phnom Penh. Nog even lekker een noodle soupje gehaald en omdat het vrijdagavond is en we het wel verdient hebben, ook maar gelijk wat biertjes gekocht. Heerlijk bijgekomen en lekker gaan slapen.

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen, een ontbijtje gescoord, onze was gedaan en dit immense verhaal geschreven. Hierna gaan we nog wat nachtmarktjes bezoeken, eventueel nog wat tempels en lekker bijkomen. De 15e vliegen we in 1 uur naar Ho Chi Min City (Saigon) in Vietnam. Hier gaan we weer veel beleven en zien. We gaan jullie op de hoogte houden.

Hierbij onze nieuwe link naar de foto’s:

Groetjes Humpie en Dumpie.

• 13 April 2014 - 12:24

Rob:

Wat een GEWELDIG !! verhaal. Pff wat hebben jullie een hoop beleefd ( en gewacht ). En al die foto's

Top !!

• 13 April 2014 - 12:59

Marjanne:

We zaten er al met smart op te wachten maar het was het wel waard !
    Wat een verslag weer en indrukwekkende foto's.

• 13 April 2014 - 17:50

Winnie:

watervallen, wachten, bussen, krokodillen, kleine krokodillen, hele - héle - hééle grote spinnen (brrr) honden, wachten, stranden, azuurblauwe zeeën, tempels, tuk-tuks en allemaal nieuwe mensen ontmoeten.
    wat een narigheid allemaal! hahaha. wel fijn dat er weer zo'n uitgebreid verslag binnen kwam. Mooie foto's ook zeg. We krijgen hier een aardige impressie hoe jullie reis er uit ziet (oké, een kleine impressie dan)....
    Ik kijk uit naar de volgende. kus, Winnie

• 13 April 2014 - 21:23

Inge:

Jullie hebben weer een heleboel beleefd. Dat ziet er gaaf uit!!! Het eten ziet er ook allemaal lekker uit.
    Weten jullie nog wel hoe je moet koken? Of vraag je daar de recepten dan mogen jullie voor ons koken als jullie terug zijn :-)!!!
    Knuffel!!!

• 13 April 2014 - 22:35

Jan-willem:

Indrukwekkende foto's en verhalen!

• 14 April 2014 - 07:00

Ron En Elvier:

Echt enorm leuk dat jullie zoveel foto's maken, erg leuk om te zien.

• 14 April 2014 - 20:57

Helma:

Prachtig verhaal weer! Veel werk om te schrijven, maar voor ons wel heel erg leuk om mee te beleven! En straks voor jullie ook een leuke herinnering! Nog heel veel (wacht) en reisplezier!

• 15 April 2014 - 09:28

Dorien:

Gelukkig heb ik eerst de reacties gelezen op het verslag, vooral die van Winnie, nu kan ik de spinnen overslaan. Daarom ga ik geloof ik liever ergens anders in de wereld op reis.
    Maar goed, jullie zitten nog in de sneltreinvaart van avonturen, met soms oponthoud van papieren of slechte afspraken. Maar dat mag de pret niet drukken. Veel plezier!

• 19 April 2014 - 12:00

Anneke:

Jeetje wat een mooie uitgebreide verslaglegging.Mooie en indrukwekkende herinneringen denk ik. Ik krijg zo wel een goed beeld van wat jullie allemaal meemaken. Sanne kijkt vooral de foto's en wil dolgraag naar dat paradijs, maar zonder de spinnen! xx

• 21 April 2014 - 23:07

Opa En Toos:

hallo lieve allebei,
    Inmiddels zijn jullie al in Saigon maar wij hebben nu pas bovenstaand verslag gelezen en zijn erg onder de indruk... Ik zou me zo kunnen voorstellen dat jullie geen bus meer kunnen ZIEN! Het grote voordeel hier is dat ze meestal wel op tijd rijden!! t'Jonge, jonge wat een belevenissen en wat indrukwekkend allemaal en wat ondernemen jullie VEEL! Je leert hier ook wel veel van hè..o.a. het vele wachten...
    Als wij zo jullie belevenissen lezen uit de steden die wij alleen kennen van vroeger op de radio waar
    toen over die afschuwelijke oorlog werd gesproken.. is het net of er een film draait.. kunnen we niet
    echt begrijpen dat jullie daar zijn...
    Opa knapt weer langzaam op na z'n operatie en groet jullie, samen met mij heel hartelijk en wenst
    jullie nog heel veel plezier en mooie avonturen!! liefs.