Laos Part 1 - Reisverslag uit Champasak, Laos van Nicky en Karlijn - WaarBenJij.nu Laos Part 1 - Reisverslag uit Champasak, Laos van Nicky en Karlijn - WaarBenJij.nu

Laos Part 1

Blijf op de hoogte en volg Nicky en Karlijn

18 Maart 2014 | Laos, Champasak

Daar zijn we weer! Dit keer uit Laos.

We werden om kwart voor 11 ’s ochtends opgehaald om richting Chiang Mai te gaan. Onderweg zijn we gestopt bij de witte tempel, wauw wat mooi! Rond een uur of 5 kwamen we aan in Chiang Khong. We kregen een kamertje met z’n tweeën en we hadden buiten een gedeelde douche. Vanaf 7 uur konden we gaan eten, ’s avonds nog een potje gekaart en naar bed. Het bleek hier ’s nachts wel erg koud te zijn, fan uit gedaan en fleecedeken erbij gepakt.

De volgende morgen kregen we een lekker eitje met toast en een lunchpakketje, ook konden we ons paspoort ophalen. Deze hadden we gister ingeleverd zodat ze voor ons een visum konden regelen. Met een busje gingen we naar de grens van Laos. In Laos gelijk even wat geld gewisseld en gepind. Wat een heel raar gevoel is want 11.000 Kip ( de lokale munt) is ongeveer 1 euro. Dit houdt in dat we al vrij snel een miljoen op zak hadden! Daarna zijn we de slowboat ingestapt. Onderweg hebben we nog wat mensen afgezet langs de Mekong, waar alleen maar waaibomenhouthutjes te zien waren. Na 7 uur varen kwamen we aan in Pak Beng, 2 straten met een paar hostels en een aantal restaurantjes, een stukje gelopen en toen voor €7,- een prima hostel kunnen krijgen.

Ons hostel was best prima, totdat we er de volgende morgen achter kwamen dat er zwart water uit de kraan kwam, ach ja, dan maar tanden poetsen met water uit een flesje. Om half 10 gingen we weer verder, er waren alleen geen fatsoenlijke stoelen meer over, dus belandden we op twee half doorgezakte tuinstoelen. We zijn halverwege dan ook maar op de grond gaan zitten. 7 uur later kwamen we aan in Luang Prabang. We hadden hier een mooi hostel, ’s avonds nog even over de nightmarket gelopen en nog een biertje gedronken op ons gezamenlijke balkon. Ook komen we al sinds Chiang Khong steeds een man uit Australië tegen, hij komt altijd even een praatje maken en is zelf ook op reis.

We komen hier ook zeker niet tekort aan ons ‘zondag eitje’, die we hier wel vaak kunnen krijgen als ontbijt. Na het ontbijt hebben we fietsen gehuurd bij ons hostel en zijn we Luang Prabang doorgefietst. We hebben een paar tempels bekeken en over een bamboebrug over de Nam Khan River gelopen. ’s Avonds zijn we naar een leuk tentje gegaan, Utopia. Gezellig een avondje gezeten.

De volgende morgen zijn we een tuk tuk ingestapt op naar een mooie waterval te gaan. En natuurlijk: ‘Hello!’, haha het is die Australische man weer. De waterval is heel erg mooi, allemaal verschillende lagen en helder blauw water, we hebben ook nog een verfrissende duik genomen, brr.. dat is wel heel koud! ’s Avonds zijn we vroeg naar bed gegaan, aangezien we de volgende morgen om 5 uur uit bed zijn gegaan.

We wilden om half 6 in het centrum zijn voor de monniken loop. De monniken komen dan rijst ophalen die de lokale mensen hebben gemaakt. Helaas is deze traditionele aangelegenheid veranderd in een toeristische attractie. Er zitten bijna geen lokale mensen meer op de straat en er worden busjes vol met toeristen aangereden die langs de kant gaan zitten. Ondanks dat was het toch wel erg bijzonder om te zien. Terug bij het hostel toch nog maar even een uurtje geslapen, wat een bikkels zijn we hè, haha. ’s Middags is Nick naar de kapper gegaan. Z’n haar weer lekker kort en hij is zelfs geschoren, en dat voor maar €2,-. Aan het einde van de dag hebben hadden we een kleine tour over de Mekong waar we de zonsondergang konden bekijken. We bleken de enige twee te zijn dus we hadden het bootje voor onszelf, heerlijk.
De volgende morgen werden we om 8 uur opgehaald door een tuktuk, vervolgens bij het busstation overgegaan op een minivan. Na een hele hoop slinger bochten en bergweggetjes kwamen we 6 uur later aan in Vang Vieng. We zijn naar ons hostel gelopen en we bleken een heel leuk eigen huisje te hebben. We zaten hier vlak bij een oud vliegveld dat de Amerikanen vroeger gebruikten om vanaf daar naar Vietnam te vliegen voor de oorlog. Nu word het gebruikt als weg/plek om bruiloften te houden.

’s Nachts zijn we allebei veel wakker geweest. Nick voelde zich niet zo lekker. We hadden ook voor deze dag een tour geboekt, deze toch maar verplaats naar de volgende dag. Die dag hebben we rustig aan gedaan, we hebben een stukje gelopen en ’s middags een scooter gehuurd om naar een cave te gaan en de blue lagoon. Na een 7km lange hobbelige weg kwamen we aan en het was wel erg mooi!

Gelukkig voelde Nick zich de volgende dag al een stuk beter en werden we om 9 uur opgehaald voor de tour. We hadden een leuk klein groepje en we zijn al eerst naar the Elephant cave gegaan, deze was klein en er stond een Buddha beeld binnen. Daarna zijn we door rijstvelden gelopen (nu wel alles dor en droog omdat het geen regenseizoen is) om vervolgens naar een andere cave te gaan. Hier kregen we allemaal een band en een hoofdlampje waarmee we door het water door de cave konden gaan. Het was ongeveer 300 meter en sommige stukken erg ondiep, maar wel erg mooi om te zien. Als we geen hoofdlampje hadden was het wel erg donker geweest. Na de lunch werd ons groepje opgesplitst in twee groepen, drie mensen gingen kajakken en wij gingen met een ander stel tuben (met een band de rivier af). We zijn gestopt bij twee barretjes om een biertje te drinken.

De volgende dag zijn we op tijd opgestaan om onze tas in te pakken en naar Vientiane te gaan. 3,5 uur later kwamen we aan en zijn we met een tuk tuk naar ons hostel gegaan, die om de hoek bleek te zijn. We hebben een giga kamer en alles leek goed totdat we een reuze kakkerlak aantroffen, gedverderrie. Hij lag op z’n rug dus hij zou al niet lang meer overleven, hier hebben we hem mee geholpen door wat muggenspray op hem te spuiten. Na een half uur hebben we hem in een zak chips gewipt en weg gegooid. ’s Avonds over de nightmarket gelopen en een leuk tentje gevonden waar we nog een biertje hebben gedronken.

Vanmorgen zijn we rustig opgestart, deze keer voelde Karlijn zich niet helemaal goed. Toch maar ontbeten en uiteindelijk om half 12 toch maar gaan lopen. Uiteindelijk deed frisse lucht een hoop goed en hebben we nog een aantal tempels bekeken, ook zijn we naar de Laos versie van d’Arc de Triompf geweest. Deze is alleen een stuk minder mooi en de binnenkant is gevuld met winkeltjes vol met souvenirs.

De volgende dag zouden we nog een dag dingen gaan bekijken in de stad maar dit kwam er echter niet van want Karlijn was toch nog niet goed en voelde zich heel beroerd, dus dan maar een rustig dagje gehouden die dag erna moesten we namelijk de nachtbus hebben naar Pakse in het zuiden van Laos. Deze vertrok om 20:30 maar we werden om 18:30 al opgehaald van ons hostel. Toen we eenmaal in de bus zaten waren we blij dat we een ‘slaapbus’( een soort van kleine bedjes in de bus i.p.v stoelen) hadden geboekt want we kwamen om 06:30 pas aan in Pakse, al was dat zelfs een uur eerder dan ons verteld was. Alle 2 wel wat geslapen maar echt denderend was het niet. Gelukkig zijn we alle 2 niet zo groot en voelde we ons alle twee wel goed.

Vandaag dus aangekomen in Pakse hier blijven we 2 nachten en daarna gaan we nog zuidelijker naar de 4000 islands. Een stuk in Laos waar ze veel kleine eilandjes hebben en wat heel mooi moet zijn. Vanaf daar gaan we dan Cambodja in. Maar zover is het nog niet.

Dit was het weer voorlopig.
Hierbij ook de link voor de nieuwe foto’s:

Groetjes Humpie en Dumpie

• 18 Maart 2014 - 06:50

Inge:

De foto's laten weer zien dat jullie nog steeds heel erg genieten en hele mooie dingen zien. GEWELDIG!!! Hele dikke knuffel!!!

• 18 Maart 2014 - 06:56

Rob:

Pffff .... Super , wat een fantastisch verslag weer. Tsja , van die malaria pillen kan je je beroerd voelen. Leuk om jullie zo te volgen. We bekijken veel filmpjes op Youtube zodat er een beeld onstaat. Samen met Google Maps lukt dit aardig.

Heel veel plezier !!

• 18 Maart 2014 - 07:31

Dorien:

Tijdens mijn ontbijtje lees ik jullie avonturen, de kakkerlak heb ik even overgeslagen. Want dat past niet bij een boterham met hagelslag.
    Wat is er nou opvallend anders in Vietnam dan bijvoorbeeld in Thailand? De tempels? Het eten?

• 18 Maart 2014 - 08:47

Winnie:

verslag; toppie! Zo zie je nog eens wat....
    foto's: ga ik nu kijken.....
    Fijn om wat van jullie weer te horen.

groetjes. Van ons allemaal, inclusief onze nieuwe pup Pancho.....

• 18 Maart 2014 - 08:51

Lizanne:

Wauw wat een leuk verslag en leuk om te lezen dat jullie zoveel leuke en mooie dingen bezoeken! Het zat er dik in dat jullie tijdens de reis ook af en toe beroerd waren als je er maar weer bovenop komt. Nog heel veel plezier in Laos! Veel liefs & dikke kus x

• 18 Maart 2014 - 08:54

Winnie:

foto's ; wauw. heel leuk. en het ziet er ook erg gezellig uit. Zeker met die laatste 'kroegfoto' waarvan jullie er inderdaad al vele van hebben, alleen nu met mensen uit de andere kant van de wereld.
    hihi..... veel plezier verder en ik kijk uit naar jullie volgende verslag.

• 18 Maart 2014 - 11:25

Jessemy:

Ziet er weer goed uit! Laos is wel heel anders he? En Cambodja helemaal wennen ben benieuwd naar het volgende verslag x

• 18 Maart 2014 - 14:11

Jan-Willem :

Zo dan teveel om op te noemen, wanneer ik het lees.
    Top, op naar de volgende ervaringen.

• 18 Maart 2014 - 14:59

Annemieke:

Wat leuk om jullie blog te volgen! ben weer helemaal up to date, en ben heel erg jaloers op jullie. Heel veel plezier met elkaar en in het mooie Azië. liefs miek.

• 18 Maart 2014 - 15:05

Oma En Opa:

Wat een schitterend verslag en foto's.
    Of we er zelf bij zijn en het mee maken-zo duidelijk.
    nog heel heel veel plezier!!!!!!!

• 18 Maart 2014 - 18:01

Jojanneke:

Hi daaro!

Wat leuk om te lezen dat jullie nu in Laos zitten; wat een mooi land is dat hè!
    Ik ben in 2007 in Luang Prabang geweest, dus er komen weer wat herrineringetjes terug; ook met die waterval enzo.

Nou geniet nog even verder & ik ben benieuwd wat jullie vinden van Cambodja; dat is totaal anders, en veeeeel platter na al dat hoogland in Laos.
    Zeker Ankhor Wat / Ankhor Thom en de Floating villages daar bekijken gaan hoor :-)

Toedelsss!

• 18 Maart 2014 - 19:20

Fred:

Fijn weer wat van jullie te horen en te zien. Volgens mij hebben jullie het reuze naar je zin. Geweldig hoor. Wat een fantastische foto's en een top verslag. Nu behoort een vette kakkerlak ook tot jullie gespotte fauna. Top! Geniet maar lekker verder! Tot het volgende verslag.........

• 18 Maart 2014 - 20:40

Anneke:

Blij dat jullie je toch weer goed voelen, anders ben ik bang dat je straks ook op je rug ligt en te grazen wordt genomen door de spray.....Wij zijn onder de indruk hoe goed jullie alles oppakken. Genieten en veel doen, maar ook rust nemen want niets moet en alles mag!xx

• 18 Maart 2014 - 21:09

Jap:

ziet er goed uit!!! onwijs mooie foto's en wat een mooie auto's rijen daar!! die 2 wielers zijn ook niet verkeerd dan heb Nicky dat toch beter bekeken op ze scooter inplaats van de fiets ;) veel plezier jongess en geniet er van!!!

• 18 Maart 2014 - 22:14

Marjanne:

Wat een verhaal weer, geweldig!
    Dikke kuss
    Ps lekker kort koppie weer hoor Nicky !

• 04 April 2014 - 19:53

Yvette:

IK WIL MEER!!! geniet er van jongens!!