Sumatra en Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Nicky en Karlijn - WaarBenJij.nu Sumatra en Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Nicky en Karlijn - WaarBenJij.nu

Sumatra en Singapore

Blijf op de hoogte en volg Nicky en Karlijn

23 Juni 2014 | Singapore, Singapore

Nu ik dit zo aan het schrijven ben slaat er toch even hard in dat we over drie weken alweer thuis zijn, wat is de tijd toch hard gegaan! Maar voordat het zover is laten we jullie nog even mee genieten van onze tijd op Sumatra en in Singapore.

Vanaf Java vlogen we ’s middags naar Medan op Sumatra met een Jet, ja een Jet! Het was met een normale vliegtuigmaatschappij maar die had dus ook een aantal jets voor de korte afstanden. Na het inchecken zagen we op onze boardingpas dat we pas gingen boarden om 17:10 terwijl we om 16:45 zouden vliegen, toch maar even navragen. ‘o mevrouw uw vliegtuig heeft 50 minuten vertraging, vandaar’. Oké fijn dat ze dat niet even op de borden kunnen zetten. Maar goed geen probleem, zo konden we nog heerlijk een giga burger eten en vervolgens toch het vliegtuig in. Eenmaal bij ons hostel zijn we lekker gaan slapen, het was ondertussen alweer aardig laat.

De volgende dag zijn we bezig geweest om onze tour te regelen naar Bukit Lawang om daar orang-oetans te gaan bekijken. Dit had nogal wat voeten in de aarde aangezien het personeel niet erg goed Engels spreekt. ’s Middags zijn we nog even het winkelcentrum bij ons om de hoek ingedoken, dit is de grootste in Medan en omgeving. Een gigantisch overdekte mall waar je echt alles kan kopen, van auto’s tot aan koffie. Hier lekker een bakkie koffie gedronken en een rondje gelopen. Vervolgens onze eerste dag in Medan gevierd met een biertje, oef dat werd een latertje.
Zo was onze planning om de volgende morgen vroeg op te staan ook niet helemaal gelukt. Uiteindelijk om 12 uur met de camera op stap. Uiteindelijk bleek er buiten een aantal oude Nederlandse gebouwen niet heel veel te zijn, maar dat was niet erg , zo konden we Medan als uitvalsbasis gebruiken om de omgeving te bekijken.

Om 7 uur ging de wekker, vandaag gaan we naar Bukit Lawang. Onze backpacks hebben we achter gelaten in het hostel en alleen ons kleine rugzakje meegenomen. Met de taxi naar de bushalte en vanaf hier gingen we met een public bus naar Bukit Lawang. Drie uur later kwamen we aan en stond er iemand op ons te wachten. Hij bracht ons naar een hostel, simpel bedje en een douche en dat voor €4,- per nacht, dus niks te klagen. ’s Middags hebben we de eerste aapjes gezien vlak bij onze kamer en vervolgens begon het heel hard te regenen, welkom in de jungle. Na het eten kwam onze gids nog wat informatie vertellen over de volgende dag, zo bleek dat we een aantal dingen zoals een deken en slippers niet bij ons hadden, dit had het hostel in Medan ons niet verteld. Helaas geen slippers maar een deken konden ze wel voor ons regelen.

’s Morgens stond onze gids Johnny om 9 uur klaar om te gaan. Samen met drie Fransen en een Duitser gingen we op pad. Johnny vertelde veel over de natuur, we hebben rubber bomen gezien en gezien hoe ze de rubber uit de bomen halen, ook hebben we termieten geproefd, ja levende termieten! Scheen goed voor je te zijn, ook hebben we blaadjes van verschillende planten en bomen geproefd. Al na een uur zagen we de eerste orang-oetans, wauw! Drie volwassenen en een kleintje. Na een berg foto’s zijn we weer verder gegaan. Vanaf hier werd het een echte uitdaging, steile hellingen en dalingen. Deze keer geen lokale vrouwtjes die ons kwamen helpen zoals in Sapa. Einde van de ochtend kregen we vers fruit en even later zijn we op de top van een berg gaan lunchen met nasi goreng uit bananen bladeren, jungle style (met je handen)! Onderweg hebben we nog twee keer orang-oetans gezien, echt geweldig, en ze komen ook best dichtbij. Ook hebben we nog een aantal andere apen soorten gezien en een pauw.
Rond 5 uur kwamen we aan in het kamp, compleet doorweekt van het zweet hebben we onze zwemkleding aangetrokken en zijn we in de rivier gaan afkoelen, wat was dat heerlijk! Gelukkig hadden ze wat water uit de rivier gehaald en dit voor ons gekookt zo hadden we genoeg drink water want na zo’n tocht waren we wel dorstig. Daarna weer droge kleding aangetrokken en toen zijn we lekker gaan eten. Na het eten nog een hoop spelletjes gedaan met Johnny en potjes gekaart. Om 11 uur toch maar gaan slapen op ons yoga matje op een betonnen plaat, totaal in de buitenlucht!

Gelukkig hebben we nog een aardige nacht gehad, het was uiteindelijk behoorlijk koud dus we waren blij met het deken dat we gekregen hadden. Na het ontbijt zijn we een stukje de rivier opgelopen om een waterval te bekijken. Nick was gister door zijn enkel gegaan dus we zijn lekker gaan dobberen in het water, de rest van de groep is nog omhoog geklommen om nog een andere waterval te bekijken. Terug bij het kamp hebben we onze spullen gepakt, alleen hadden we ook ineens een wespenplaag, dat was dus nog een groot circus. Hierna werden er grote banden aan elkaar geknoopt waarmee we vervolgens de rivier afgingen, gaaf! Die dag hebben we binnen 30 min met de banden alles afgelegd wat we die dag ervoor in 9 uur hadden gedaan! Terug in Bukit Lawang hebben we droge kleding aangetrokken en zijn we met een public bus weer terug gegaan naar Medan.
Waar we werden afgezet was geen taxi te bekennen dus besloten we en stukje te lopen, shit, regen… We besloten te schuilen bij een legerbasis. Nick ging bij een aantal leger mannen vragen of ze een taxi voor ons konden bellen. Ik stond nog steeds onder een afdakje en het begon steeds harder te regenen, ook daar was uiteindelijk alles doorweekt. Uiteindelijk door de zeikende regen naar Nick gegaan en hier kregen we nog een ‘lekker’ kopje thee (met een berg suiker erin, zoals ze dat hier doen). Fatsoenlijk Engels konden ze niet maar ze hadden een taxi gebeld maar door de drukte kwam deze voorlopig nog niet. Want intussen onweerde het zo hard en was het zo dichtbij dat de bliksem naast ons was ingeslagen en het licht in de legerbasis was uitgevallen. Nadat ze een hoop foto’s gemaakt hadden met ons en veel gelachen zijn we een uur later de taxi ingestapt en kwamen doorweekt weer aan in ons hostel. Na een warme douche en een stevige maaltijd vielen we als een blok in slaap.

Na een hoop overleg kregen we het voor elkaar dat onze kleding vandaag gewassen zou worden, na Bukit Lawang konden we van een hoop kleding soep koken. ’s Middags zijn we bij een koffietentje in de Mall gaan zitten en hebben we ze vliegtickets naar Singapore en Lombok geboekt.
Pff wat een nacht, Karlijn overgegeven en meer de wc gezien dan de binnenkant van haar oogleden. En dan gaan we vandaag ook nog eens naar Lake Toba. Lake Toba is ongeveer net zo groot als het IJsselmeer met een groot eiland in het midden. Op het eiland gingen we verblijven. Met twee maagtabletten en nog een keer overgegeven voor het ontbijt zijn we om 9 uur de auto ingestapt. Bij de eerste stop nog een keer overgegeven en om 14:00 uur waren we gelukkig bij de ferry. De misselijkheid was aardig over en na een half uur met de ferry kwamen we aan bij het hostel. We kozen een kamen uit met uitzicht op het water, heerlijk! ’s Avonds toast gegeten en op tijd naar bed. Dit alles was waarschijnlijk gekomen door de malaria pillen die we moesten slikken omdat we in de jungle waren geweest.

Helaas moesten we de volgende dag van kamer wisselen door de reserveringen, maar ook deze kamer had weer een prachtig uitzicht. ’s Middags hebben we een klein rondje gelopen en omdat we ons nog niet best voelde hebben we de rest van de middag bij het hotel gezeten met een prachtig uitzicht over het meer.
Wat een nacht, om 2 uur werden we allebei wakker, we konden niet meer slapen. Na een uur liggen kletsen hebben we nog wat Friends gekeken en om 4 uur toch maar weer proberen te slapen, vervolgens waren we om 9 uur weer klaar wakker. Na een ontbijtje hadden we besloten dat we nog een rustig dagje gingen doen want Karlijn had nog veel last van haar buik. We hebben die middag nog de herhaling gekeken van de voetbal wedstrijd Nederland – Spanje. Deze dag een beetje opgepast wat we aten en op tijd gaan slapen.

De volgende morgen stonden we om 9 uur klaar om met de boot weer terug te gaan naar het vaste land. Om 10 uur zijn we de auto ingestapt en rond 2 uur waren we weer terug bij ons hostel in Medan. Ook Nick z’n buik zat nog niet lekker, dus we zijn op de kamer gebleven en lekker gerommeld..
Voor deze keer hebben we het ontbijt op de kamer laten bezorgen zodat we rustig onze tas in konden pakken. Om 12 uur hebben ze ons naar het vliegveld gebracht en al snel konden we inchecken. Alles liep soepel en om kwart voor 5 gingen we de lucht in, 40 minuten later waren we alweer geland in Kuala Lumpur. Even snel wat te eten gehaald en toen konden we alweer het volgende vliegtuig in, weer drie kwartier later waren we geland in Singapore. Vanaf daar zijn we met de taxi naar ons hotel gegaan, nog even een bakje noodles gehaald en om half 2 ’s nachts na een lange dag reizen toch maar gaan slapen.

Aangezien we een aantal slechte nachten hebben gehad hadden we geen wekker gezet en zijn we uiteindelijk om 10 uur wakker geworden. Ondanks dat onze buiken nog niet helemaal genezen zijn, zijn we toch maar op stap gegaan. Met de metro zijn we naar het centrum gegaan, hier een rondje gelopen en daarna zijn we in een groot reuzenrad gegaan, net zo iets als The London Eye. Super gaaf om over de hele stad te kunnen kijken!
Hierna zijn we naar Chinatown geweest, wat een verschil met de rest van Singapore! Er staat bijna geen hoog bouw en alles is in Chinese stijl gemaakt. Het staat hier ook vol met kraampjes met souvenirs en rommeltjes. ’s Avonds hebben we een weer een bakje noodles gegeten en daarna ons oranje T-shirt aangetrokken. Op straat hebben we een tentje gevonden waar ze de WK wedstrijd Australië-Nederland uitzonden, hier om 12 uur tot kwart voor 2. Als enige toeristen gingen we samen met een hoop locals de wedstrijd kijken. Wat uiteindelijk een groot succes bleek met 2-3! We kregen van een hoop mensen nog een vriendelijk schouderklopje dat we het zo goed hadden gedaan, haha.

Aangezien we pas laat op bed lagen hebben we maar weer een beetje uitgeslapen. Na weer een ontbijtje van de supermarkt zijn we naar het zuiden van Singapore gegaan, vanaf hier kan je met een kabelbaan naar een eilandje dat eronder ligt. Het eilandje is ingericht als een attractiepark, al vonden wij het iets overdreven. Ook vanaf de kabelbaan weer een prachtig uitzicht over Singapore! Eenmaal op het eiland zijn we met een bus naar het strand gegaan. Het idee van het strand is leuk, helaas liggen er een paar honderd meter verderop de eerste vrachtschepen en boorplatformen. Ondanks dat, toch erg mooi. Hier hebben we nog genoten van een drankje en weer terug op het vaste land een late lunch gehad en vervolgens terug naar het hotel. ’s Avonds hebben we het niet te laat gemaakt want morgen weer een drukke dag.

We hebben namelijk gelezen dat de dierentuin hier heel mooi is! En dan bleek ook zo te zijn, en zijn bijna geen grote hekken of dikke glasplaten. Vaak zit er een riviertje of alleen een houten hekje tussen jou en de dieren, zo lijkt het alsof je heel dicht bij de dieren staat. Er zaten ook gewoon apen in de bomen langs het voetpad, zonder hekken of netten, geweldig! Ook hebben we ons geluk hier een beetje opgehaald zodra we bedachten dat we ondertussen al een hoop van deze dieren in het wild hebben gezien. We zijn ook nog naar een apart deel van de dierentuin geweest waar je de dieren uit de onderwaterwereld kon zien. Al met al een hele leuke dag!

Onze laatste dag in Singapore is alweer aangebroken, vandaag gingen we naar Little India. Dit is een wijk in Singapore waar bijna alleen maar Indiërs wonen. Dus even ben je niet meer in het high-tech Singapore maar gewoon in het arme India. In de omgeving zie je bijna alleen winkels die goud en gewaden verkopen. Helemaal op de mensen gericht dus. Ook is het hier een stuk minder schoon. Toch kwamen we hier ook wel weer een gigantische markt tegen waar je weer alles vers kon krijgen. Vlees, vis en groenten. Uiteraard weer onze ogen uitgekeken. Koeien poten, kippentenen. Ja je blijft toch in Azië! Alle huizen waar de mensen in wonen waren maar twee verdiepingen en hadden allerlei kleuren gekregen. Van groen tot paars. Heel leuk om te zien!
Na Little India zijn we nog naar de Botanic Gardens geweest, een stukje rust in het midden van een drukke stad. Wat een giga park! Iedereen was hier heerlijk aan het relaxen of met de hond aan het lopen. Al moet de hond in het park altijd aangelijnd zijn en sommige rassen moeten zelfs een muilkorf om. Hier hebben we lekker rondgelopen en heerlijk geluncht. Het was daarna ondertussen alweer 4 uur dus toen zijn we terug gegaan naar het hotel om dit grote verhaal te schrijven.

Ondertussen zijn we alweer aangekomen op Gili Trawangan, maar daar vertellen we de volgende keer over!

Hierbij de link naar de nieuwe foto’s:

Groetjes Humpie en Dumpie!

• 23 Juni 2014 - 08:50

Fred:

Wat hebben jullie een geweldige tijd daar! Gewoon om jaloers van te worden. En wat is Signapore een prachtige stad. Ja, inderdaad, de weken vliegen voorbij. Laat je hier niet dor leiden en geniet nog van iedere dag. Veel plezier samen!!!!!

• 23 Juni 2014 - 08:54

Winnie:

Wauw, weer!! heel wat meegemaakt. Geweldig. En ja, wat gaat de tijd hard hé. Jullie komen al weer bijna naar huis. Ik ken er een paar die dat niet erg vinden :)
    De foto's zijn wederom weer helemaal top. een mooie impressie.
    Zijn jullie trouwens afgevallen?? dat heb je waarschijnlijk met al dat gewandel. En af en toe een buikloopje.. hahaha.
    veel plezier nog de komende laatste weken (kijk, normaliter is dat de gehele periode vakantie, maar voor jullie is het een afsluitende. bofkonten)
    groetjes
    Ton & Winnie

• 23 Juni 2014 - 09:10

Inge:

Weer een heleboel indrukken, buikpijn, gezelligheid, voetbal, rijkdom, armoede, enz. enz. Het blijft geweldig wat jullie allemaal meemaken!!! Geniet tot de laatste minuut voordat jullie weer naar Nederland komen. Dikke knuffel!!

• 23 Juni 2014 - 10:08

Marjanne:

Wat een prachtige foto's weer bij het verslag. Je zou toch denken dat de verveling misschien toe zou slaan maar jullie staan er nog even stralend op !
    Geniet nog maar lekker samen , ook van het laatste stukje...
    Dikke kus

• 23 Juni 2014 - 12:09

Jessemy:

Last but not least!!

• 23 Juni 2014 - 15:45

Rob:

Nog steeds genieten en nog steeds samen !
    Maar stiekem al weer uitkijken naar dat overheerlijke bakkie koffie en " humpen " op de bank.
    Geniet nog ff van jullie heerlijke " strand vakantie " op de laatste mooie plekjes met azuur blauwe zee en heerlijke zand stranden.

kus

• 24 Juni 2014 - 13:45

Dorien:

Neem wat jungle-style mee naar hier!

• 24 Juni 2014 - 22:51

Anneke:

Wat voor blaadjes hebben jullie gegeten.....hallucinerenden bladeren en magic mushrooms..?het is dat ik de foto's vd apen heb gezien;) het ziet er weer indrukwekkend uit. Nog veel plezier en straks echt vakantie vieren..uitrusten dus op een wit strand!

• 13 Juli 2014 - 13:09

Ria :

Hoi Karlijn en Nicky, Ik heb al jullie verhalen en foto's wel gevolgd en wil op de valreep toch even reageren. Wat een fijne reis zijn jullie aan het maken. Geniet tot het laatste moment voordat het "gewone" leven weer om de hoek komt kijken. Of smaakt dit naar meer!. Kom gezond naar huis en we horen allemaal graag jullie belevenissen. Geniet, liefs Ria